Τρίτη 28 Απριλίου 2015

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΘΥΜΟΣ

Άλλο ένα συναίσθημα που διαλέξαμε να επεξεργαστούμε με τα νήπια είναι το συναίσθημα του Θυμού!Τα παιδιά το κατέταξαν αμέσως στα"άσχημα" συναισθήματα....
Η αφορμή στάθηκε από ένα βιβλίο που μας έφερε στο σχολείο ένας μαθητής ,ο Γιώργος, "Ο μεγάλος θυμός".

Είναι η ιστορία ενός παιδιού τόσο θυμωμένο, ώστε ο θυμός του μετατρέπεται σε ένα μεγάλο κόκκινο τέρας που καταστρέφει όλα τα έπιπλα του δωματίου του.Στο τέλος ο Μάριος, μετανιωμένος, προσπαθεί να ηρεμήσει τον θυμό του και τον μετατρέπει σε πολύ μικρό τερατάκι, το κλείνει σε ένα κουτάκι και υπόσχεται να μην το αφήσει ξανά να βγει...
Η ιστορία διαπραγματεύεται πολλές διαστάσεις του Θυμού!Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα που πολλές φορές μπορεί να είναι δικαιολογημένος,π.χ όταν βλέπουμε να κακοποιούν ένα ανυπεράσπιστο ζώο ή να κοροϊδεύουν κάποιον φίλο μας ή να αισθανθούμε ότι αδικούμαστε από κάποιον....
Ο θυμός όμως είναι και ένα συναίσθημα που αν μεγαλώσει πολύ μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτο και να κάνουμε ή να πούμε πράγματα που αργότερα θα μετανιώσουμε.....
Το βιβλίο στάθηκε αφορμή να μιλήσουμε για το συναίσθημα του θυμού και να πούμε τις εμπειρίες μας και τα βιώματά μας....
Τι μας θυμώνει;Για να σκεφτούμε.......

Δραματοποιούμε καταστάσεις που μας θυμώνουν.....
Φουσκώσαμε το μπαλόνι του Θυμού...Κάθε φορά που τα παιδιά θύμωναν αυτό φούσκωνε και πιο πολύ......Όταν πια φούσκωσε πάρα πολύ είπα στα παιδιά ότι πρέπει να βρούνε τρόπους να ηρεμήσουν....Το κάθε ένα όπως μπορεί.......Το μπαλόνι άρχισε να ξεφουσκώνει...Όταν ηρέμησαν τα πράγματα το μπαλόνι ξεφούσκωσε τελείως όπως και ο θυμός μας...





Πως είμαστε όταν θυμώνουμε;Για να κοιταχτούμε στον καθρέφτη....Μμμμμμμ, ασχημαίνουμε λίγο.....
Ζωγραφίζουμε στον πίνακα πως ήταν το πρόσωπό μας θυμωμένο.....

Μαθαίνουμε το ποίημα του Θυμού και το επεξεργαζόμαστε με την μορφή εικονόλεξου...Το ποίημα το βρήκα από τον "Κήπο των Συναισθημάτων"


Ζωγραφίζουμε το παραμύθι...



  • Διαχείριση θυμού
Η ανάπτυξη της ικανότητας διάκρισης των συναισθημάτων από τις συμπεριφορές είναι πολύ σημαντική για τον αυτοέλεγχο των παιδιών και την επίλυση προβλημάτων τους....
Είναι καλό να μάθουν τα παιδιά να διατηρούν την ψυχραιμία τους και να βρίσκουν τρόπους να ηρεμούν.
Μαθαίνουμε την τεχνική της χελώνας
  • Από την Τάνια Μάνεση και το popi-it. βρήκαμε καρτέλες με τεχνικές πως να διαχειριζόμαστε τον θυμό μας....
Φαντάσου ότι μασάς με δύναμη ένα καρότο
Φαντάσου ότι είσαι χελώνα και θέλεις να κρυφτείς στο καβούκι σου
Φαντάσου ότι είσαι σε κούνια και κουνάς το πάνω μέρος του σώματός σου
Φαντάσου ότι στύβεις με τα χέρια σου ένα λεμόνι δυνατά
Τεντώσου σαν γάτα
Θέλεις να περάσεις από ένα φράχτη και ρουφάς την κοιλιά σου

Ζήτησα από τα παιδιά να μου πουν αν έχουν δικούς τους τρόπους για να χαλαρώνουν γιατί όλοι οι άνθρωποι δεν χαλαρώνουν με τον ίδιο τρόπο και τους γράψαμε.....
Τα παιδιά διάλεξαν πράγματα που τους κάνουν να ηρεμούν και τα βάλαμε στο καλάθι της ηρεμίας....Ραδιοφωνάκι, βιβλία, λούτρινα, μαρκαδόρους, χαρτιά,μπαλίτσα και 2 μαξιλάρια...τα μαξιλάρια του θυμού....αν θυμώνουν πολύ μπορούν να τα χτυπάνε για να διώχνουν μακριά τον θυμό τους...Μπήκαν όλα στο αυτοσχέδιο σπιτάκι των συναισθημάτων.....

  • Παιχνίδι "Το θυμωμένο μακαρόνι".Τα παιδιά παριστάνουν μακαρόνια που είναι άβραστα ,με σφιγμένο σώμα...Μπαίνουν σε μια κατσαρόλα και στριφογυρίζουν καθώς ανακατεύω με την κουτάλα...Όταν βράσει το νερό μαλακώνουν και σιγά σιγά χαλαρώνουν το σώμα τους και πέφτουν κάτω...Εκεί παίρνουν βαθιές μεγάλες ανάσες....
  • Το θυμόμετρό μας με διαβαθμίσεις ως το 10.Το σχέδιο το πήρα από την συνάδελφό μου κ. Χριστίνα.

Κυριακή 26 Απριλίου 2015

LET'S DO IT GREECE! ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΝΕΣΤΟΥ!

Σήμερα 26 Απριλίου 2015, το 1ο Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης συμμετείχε ενεργά στο Διεθνές περιβαλλοντικό πρόγραμμα "Let's do it Greece",το οποίο έχει σαν στόχο την καθαριότητα και την αισθητική αναβάθμιση του τόπου μας αλλά και την ενίσχυση του εθελοντισμού και της προσφοράς.
Πήραμε μέρος στην ποδηλατοδρομία που οργάνωσε ο Δήμος Χρυσούπολης στον Νέστο ποταμό,όπου έγινε καθαρισμός του παραποτάμιου χώρου και άλλες παράλληλες δράσεις όπως ζωγραφική, κλήρωση ποδηλάτου κ.α.λ.Πήραν μέρος σχεδόν όλα τα σχολεία του Δήμου....
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς ασχολούμαστε με την προστασία του περιβάλλοντος και την Ανακύκλωση...

  • Τον Οκτώβριο τα νηπιαγωγεία της Χρυσούπολης οργάνωσαν εκδήλωση με θέμα:Ανταλλάσσω-Χαρίζω-Μειώνω την κατανάλωση".Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ

  • Συμμετείχαμε στον διαγωνισμό αφίσας του Δήμου για την Ανακύκλωση.Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ
  • Φτιάξαμε πολλές κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά.Εδώ μερικές από αυτές......
Την Παρασκευή με αφορμή μια εικόνα από ένα βιβλίο μιλήσαμε με τα παιδιά για την μόλυνση του περιβάλλοντος κυρίως από τα σκουπίδια που δημιουργεί ο άνθρωπος στα πλαίσια της υπερ-κατανάλωσης...

Είδαμε πολλές φωτογραφίες στο διαδίκτυο από χωματερές και μιλήσαμε για τους κινδύνους που μπορούν να υποστούν οι άνθρωποι αλλά και τα ζώα από αυτές.....Είδαμε θάλασσες ,ποτάμια και δάση γεμάτες σκουπίδια και τα παιδιά κατάλαβαν πόσο σοβαρό πρόβλημα δημιουργεί ο άνθρωπος στο περιβάλλον του......Αποφασίσαμε να καθαρίσουμε την αυλή μας που το απόγευμα μπαίνουν πολλοί εξωσχολικοί και την βρομίζουν.
ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΥΛΗΣ ΜΑΣ
  • Σήμερα 26 Απριλίου όσοι γονείς μπόρεσαν ήρθαν με τα παιδιά τους στο Δημαρχείο Χρυσούπολης για την ποδηλατοδρομία μέχρι τον ποταμό Νέστο και τον καθαρισμό του.....Εκεί υπήρχαν μπλουζάκια και καπέλα με το λογότυπο του "Let's do it Greece".
Όταν φτάσαμε βάλαμε τα γάντια μας, πήραμε τις σακούλες μας και ξεκινήσαμε...Εκεί μας περίμεναν και άλλοι γονείς που προτίμησαν να έρθουν με το αυτοκίνητο.....


Μετά τον καθαρισμό του Νέστου τα παιδιά ζωγράφισαν ένα τεράστιο πανό.....

Στο τέλος δόθηκαν στα παιδιά και στα σχολεία Βραβεία συμμετοχής...

Ήταν μια υπέροχη μέρα εθελοντισμού και προσφοράς!!!!!Και του χρόνου!!!!!

Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ:"Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ!"

Από τις αρχές της Άνοιξης, συνεχίζοντας τα βήματα για την ζωή, μπήκαμε στο κεφάλαιο της αναγνώρισης και διαχείρισης των συναισθημάτων.Τα συναισθήματα, η αναγνώρισή τους και η διαχείρισή τους από τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, είναι κάτι που το δουλεύουμε καθ όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς, απλώς τώρα έγινε πιο οργανωμένα.
Στόχοι:
  • Να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους ερμηνεύοντας τις σωματικές τους ενδείξεις ανάλογα με τις περιστάσεις
  • Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων
  • Να διαχωρίζουν τα συναισθήματά τους
  • Να κατανοήσουν ότι κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά συναισθήματα πάνω σε κάποιο θέμα ή γεγονός
  • Να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχουν αποδεκτά ή μη αποδεκτά  συναισθήματα αλλά μη αποδεκτό είναι οι συμπεριφορές με τις οποίες μερικές φορές τα εκφράζουμε...
  • Να συναισθάνονται την κατάσταση των άλλων και να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και φροντίδα (ενσυναίσθηση)
Αρχικά ξεκινήσαμε με την αναγνώριση όλων των συναισθημάτων μέσα από βιωματικές καταστάσεις και παιχνίδια αλλά και παραμύθια.Στην πορεία θα σταθούμε σε κάποια συναισθήματα ξεχωριστά, κυρίως σε αυτά που νιώθουν σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά και δεν μπορούν να τα ελέγξουν ή να τα κατανοήσουν, όπως φόβος, θυμός ζήλια κ.λ.π.
  • Το βιβλίο "η παλέτα των συναισθημάτων" ήταν η αφορμή για να ξεκινήσουμε

Ακολούθησε μια μεγάλη συζήτηση για τα συναισθήματα με τα παιδιά.
Τα ονομάσαμε,τα αναγνωρίσαμε,μίλησαν για δικές τους εμπειρίες και περιστατικά από την ζωή τους, δώσαμε χρώματα στα συναισθήματα.
Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε ότι δεν υπάρχουν αποδεκτά ή μη αποδεκτά  συναισθήματα αλλά μη αποδεκτό είναι οι συμπεριφορές με τις οποίες μερικές φορές τα εκφράζουμε... 
  • Κάποιοι χάρτινοι κύκλοι που περίσσεψαν από κάποιες κατασκευές με πιάτα (ας μην ξεχνάμε την ανακύκλωση που έχει μπει δυναμικά στο σχολείο μας από την πρώτη μέρα) γίνανε οι καρτέλες μας για τα συναισθήματα....

Τα παιδιά έβαψαν τις καρτέλες με τα συναισθήματα ανάλογα με το χρώμα που κατά την γνώμη τους ταίριαζε....Ανοιχτά χρώματα για τα συναισθήματα που μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα και σκούρα για αυτά που δεν μας πολυαρέσουν....

  • Οι καρτέλες βάφτηκαν ανά δύο...Μοιράστηκαν στα παιδιά και κάθε παιδί σηκώνονταν και κρύβοντας την καρτέλα του, έδειχνε με το σώμα και το πρόσωπό του το συναίσθημα που απεικόνιζε η καρτέλα του.Μόλις το έβρισκαν τα παιδιά το άφηνε στο πάτωμα και αμέσως σηκώνονταν και το παιδί που είχε την ίδια καρτέλα.Με αυτόν τον τρόπο γίνονταν τα ζεύγη...

  • Σε δεύτερη φάση τους έδειξα φωτογραφίες από περιοδικά με διάφορα συναισθήματα και τα παιδιά τις τοποθετούσαν στην ανάλογη καρτέλα....
  • Ψυχοκινητικό παιχνίδι με τις ίδιες καρτέλες.....Τα παιδιά με την μουσική χόρευαν...
                        
Μόλις σταματούσε έδειχναν το συναίσθημα της καρτέλας τους.Ξανάρχιζε η μουσική και μόλις σταματούσε έπρεπε να βρουν τα ζευγάρια τους....Ξεκινούσαν πάλι μαζί....
                          



Ύστερα ακούγονταν διάφορα είδη μουσικής, χαρούμενη, λυπημένη,άγρια...Με το σταμάτημα τους έδειχνα μια καρτέλα και χόρευαν μόνο τα παιδιά που είχαν την ίδια καρτέλα....



  • Το Λεξικό των συναισθημάτων!Κάθε φορά που ασχολούμαστε με ένα συναίσθημα θα το γεμίζουμε με εικόνες και λέξεις

  • Βάζουμε τα συναισθήματα σε αλφαβητική σειρά αφού συμβουλευτούμε το αλφάβητό μας.....




Κάθε φορά που ασχολούμαστε με ένα συναίσθημα το ζωγραφίζουμε.....



  • ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΣ-ΛΥΠΗΜΕΝΟΣ
Με αφορμή το βιβλίο της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου -που το διαβάζουμε κάθε χρόνο- "Τα παιδιά της Άνοιξης" και την ιστορία του Μάρτη μάθαμε την παροιμία "Μάρτης είναι, πότε κλαίει, πότε γελάει".Ήταν μια ωραία αφορμή να μιλήσουμε για τα συναισθήματα της λύπης και της χαράς....

Η κατασκευούλα μας ήταν το ταμπουρίνο του Μάρτη με τις δυο όψεις,χαρούμενος-λυπημένος....
 


  • Το παιχνίδι με τον καθρέφτη ήταν πολύ διασκεδαστικό για τα παιδιά....Τους έδωσα έναν καθρέφτη και τους είπα να σκεφτούν τι τους κάνει χαρούμενους και τι λυπημένους και να πάρουν την ανάλογη έκφραση....Το κάναμε και με διάφορα άλλα συναισθήματα.Στην αρχή τα παιδιά ήταν λίγο διστακτικά αλλά μετά από λίγη ώρα χαλάρωσαν και το παιχνίδι έγινε συναρπαστικό...
  • Είπα στα παιδιά να κάνουν δύο ζωγραφιές σε μικρά τετράγωνα χαρτάκια.Στο ένα να ζωγραφίσουν τι τους κάνει χαρούμενους και στο άλλο τι τους κάνει λυπημένους....Όταν τα χαρτάκια μαζεύτηκαν φτιάξαμε το χαρούμενο ανθρωπάκι και το λυπημένο ανθρωπάκι....



Ερχόμενοι από τις διακοπές του Πάσχα και προτού ξεκινήσουμε ξανά με τα συναισθήματα του φόβου και του θυμού πιο αναλυτικά ,ζήτησα από τα παιδιά να μου πουν τι σημαίνει η λέξη "Ανάμνηση".Οι αναμνήσεις είναι μνήμες από το παρελθόν...ευχάριστες ή δυσάρεστες, χαρούμενες αλλά και στενάχωρες.....Μετά από μια μεγάλη συζήτηση με τα παιδιά τους έδωσα ένα φύλλο εργασίας από την Καλλιόπη Παπουτσάκη και το popi-it και το και τους ζήτησα να μου ζωγραφίσουν τις πασχαλινές αναμνήσεις τους...καλές ή κακές....Το φύλλο εργασίας το μετατρέψαμε σε ένα όμορφο βιβλιαράκι...












  • Και οι υπόλοιποι βοηθοί μας με τους γονείς τους κατά την επίσκεψή τους στο σχολείο...
Ο Αλέξης μας με την μαμά του που μας έφερε τα αγαπημένα του παιχνίδια, φωτογραφίες και η μαμά του μας διάβασε το αγαπημένο του παραμύθι...
Η Βενετία με την μανούλα της και την δίδυμη αδελφή της Ελένη, μας παρουσίασε άψογα τον εαυτό της και μας έφεραν ένα πολύ ωραίο ομαδικό παιχνίδι που το παίξαμε πολύ!!!!Μάλιστα μας διάβασε η ίδια το αγαπημένο της παραμύθι!!!!
Η Μυρσίνη μας με την μανούλα της, μας έφερε το laptop της και από εκεί είδαμε πολλές φωτογραφίες, αλλά και το άλμπουμ της βάφτισής της!!!!!
Ο Γιώργος μας ήρθε με όλη την οικογένειά του, με τα αγαπημένα του παιχνίδια, με φωτογραφίες και η μαμά του μας διάβασε το αγαπημένο του παραμύθι
Η Μπρισίλντα μας με την μανούλα της μας έφερε πολλές φωτογραφίες και παιχνίδια!!!
Ο Ορέστης μας έφτιαξε με την μαμά του κέικ για να μας κεράσει και η μαμά του μας διάβασε το αγαπημένο του παραμύθι!!!
Η Τζεσικά μας με την μαμά και την θεία της μας διηγήθηκαν περιστατικά από την ζωή της και μας έφερε φωτογραφίες της και τα αγαπημένα της παιχνίδια!!!!