Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Ο ΚΑΝΕΛΛΟΣ ΚΑΙ ΤΣΑΛΑΚΩΜΕΝΗ ΚΑΡΔΟΥΛΑ ΤΟΥ...(ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ)


Σήμερα 6 Μαρτίου είναι η παγκόσμια μέρα σχολικού εκφοβισμού ή αλλιώς bulling (αγγλικός όρος).Φέτος από την αρχή της σχολικής χρονιάς ασχοληθήκαμε πολύ με την συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών μέσω του προγράμματος "βήματα για την ζωή" αλλά και με το πρόγραμμα που ασχολούμαστε τώρα, "ΤΟ ΚΟΥΤΣΟ ΑΡΚΟΥΔΑΚΙ" ένα πρόγραμμα για τα Α.Μ.Ε.Α και κυρίως για τα άτομα με κινητικές ανάγκες!Ο συνδυασμός αυτών των προγραμμάτων πιστεύω ότι άνοιξε τον δρόμο για το σημερινό θέμα καθώς τα παιδάκια μας είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένα.
Πρόσφατα στατιστικά στοιχεία έχουν δείξει ότι τα τελευταία χρόνια ο "σχολικός εκφοβισμός " και η βία στα σχολεία είναι σε πολύ ψηλά επίπεδα  στην Ελλάδα.
Παρόλο που τα παιδιά της προσχολικής αγωγής είναι ιδιαίτερα προφυλαγμένα σε ένα ασφαλές περιβάλλον, χρέος μας είναι η ευαισθητοποίση και η ενημέρωση τους.


Κάθε τι διαφορετικό δεν είναι και παράξενο.Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να μας τρομάζει!Πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος αν όλοι ήμασταν ίδιοι και στον χαρακτήρα και στην εμφάνιση!
Η βία μπορεί να εμφανιστεί με πολλά πρόσωπα....και να πονάει το ίδιο!Λεκτική βία, σωματική βία ή ψυχολογική βία...
(Οι εικόνες είναι από το Διαδίκτυο)
Κι επειδή όπως είπα παραπάνω τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν έχουν συνήθως τέτοια βιώματα κάναμε το μάθημά μας όσο γινόταν πιο βιωματικό...
Και αφού αυτόν τον καιρό έχουμε μπει στη δεύτερη ενότητα από τα "Βήματα για την ζωή", αυτή των συναισθημάτων, και έχουμε γνωρίσει πολλά συναισθήματα, αλλά ασχολούμαστε και με το "κουτσό αρκουδάκι", τον Κανέλλο μας, ο οποίος ήταν κουτσός και όλα τα ζώα στο σχολείο τον κορόιδευαν....σκεφτήκαμε να βάλουμε τον Κανέλλο στη θέση ενός παιδιού που εκφοβίζεται....
Το πρωί έγινε μια μεγάλη συζήτηση με την κ. Λίτσα με αφορμή κάποιες εικόνες από την Τάνια Μάνεση
  
Τα παιδιά συζήτησαν πολύ πάνω στις εικόνες και υπέθεσαν τι θα μπορούσαν να αισθάνονται τα παιδιά που εκφοβίζονται και πολλές φορές κακοποιούνται από κάποια άλλα...Φόβο, στεναχώρια,λύπη ,ντροπή, πόνο......
Ο Κανέλλος μας το κουτσό αρκουδάκι μας που πολύ το αγαπήσαμε, εμφανίστηκε σε φωτοτυπία...Είχε μια μεγάλη, όμορφη και λαμπερή καρδιά...Τα παιδιά προσπάθησαν να το κοροϊδέψουν, να του πουν άσχημα λόγια, ακόμα και να το χτυπήσουν....
Με κάθε άσχημο λογάκι, με κάθε άσχημη συμπεριφορά ο Κανέλλος μας "τσαλακώνονταν" ,γινόταν όλο και πιο μικρός ,μέχρι που έγινε μια μικρή μπαλίτσα.
Η καρδούλα του πόνεσε και γέμισε άσχημα συναισθήματα....Πως θα τον ξανακάνουμε καλά;Μα θα του πούμε όμορφα λογάκια, θα του δείξουμε την αγάπη μας και την αποδοχή μας....Η καρδούλα του ήταν πάλι κόκκινη αλλά τώρα δεν ήταν λαμπερή και είναι γεμάτη επιδέσμους...δεν θα γίνει ποτέ όπως πριν...... 
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και μπήκαν στη θέση του Κανέλλου..Μια άλλη ομάδα παιδιών άρχισαν να τους μιλάνε και να τους συμπεριφέρονται άσχημα...Με κάθε άσχημο λόγο τα παιδιά έσκυβαν μέχρι που έγιναν και αυτά σαν μπαλίτσες....Τσαλακώθηκε η αξιοπρέπειά τους, ένιωσαν άσχημα.....
Τι μπορούμε να κάνουμε για να είναι ξανά ευτυχισμένα και χαρούμενα;Μα να τους αποδεχτούμε βεβαίως....Όμορφα, γλυκά λογάκια πλημμύρισαν την καρδιά τους και σιγά σιγά σηκώνονταν....
Στο τέλος αγκαλιάστηκαν όλοι μαζί γιατί πάνω από όλα είναι ΦΙΛΟΙ!!!!!

  • Στο ολοήμερο είδαμε το θέμα από άλλη σκοπιά..
Πότε πρέπει να ξέρουμε αν πρέπει να αναφέρουμε ένα πρόβλημα και πότε όχι;Αναφέρω-καταδίδω..Βοηθώ-καρφώνω....
Υπάρχουν συμπεριφορές που μπορώ να τις αντιμετωπίσω μόνος μου, με συζήτηση και ηρεμία.Ένα σκούντημα κατά λάθος δεν έχει καμία σχέση με ένα σκούντημα που γίνεται επίτηδες...Μια συμπεριφορά που γίνεται μία μόνο φορά και τυχαία είναι τελείως διαφορετική από συμπεριφορές που γίνονται κατ' επανάληψη και είναι επικίνδυνες.....Κι επειδή τα παιδιά αυτής της ηλικίας συχνά τα μπερδεύουν καλούμαστε εμείς οι εκπαιδευτικοί συχνά από τα παιδιά να λύσουμε πολλές παρεξηγήσεις...
Με υλικό από τη φοβερή Μαρία και το Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο της, τα παιδιά κατανόησαν σε ποιες περιπτώσεις πρέπει αναφέρονται σε κάποιον και σε ποιες πρέπει να προσπαθούν να λύσουν μόνοι τους το πρόβλημα.



  • Συμβουλευτήκαμε τα βήματα για την ζωή και το κεφάλαιο "Είμαι εσωστρεφής-έχω μυστικά" και συζητήσαμε με τα παιδιά πόσο ανώφελο είναι να είσαι εσωστρεφής και να μην μιλάς για κάτι που σε απασχολεί σε άτομα που ξέρεις ότι σε αγαπούν και θα σε βοηθήσουν.Υπάρχουν μυστικά που καλά είναι να τα κρατήσουμε κρυφά,όπως μια έκπληξη γενεθλίων αλλά και μυστικά που πρέπει να τα εκμυστηρευτείς για το καλό σου ή για να βοηθήσεις κάποιον άλλον!Αποφασίσαμε λοιπόν την Δευτέρα να φτιάξουμε το κουτί των μυστικών και να βάλουμε εκεί τα μυστικά μας....
  • Διαβάσαμε το παραμύθι "Η Μόνα σε καινούριο σχολείο"
Και τα παιδιά ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση.....



Περσινή ανάρτηση για τον σχολικό εκφοβισμό μπορείτε να δείτε εδώ

7 σχόλια:

  1. Μπράβο Μαράκι μου!!!!!Πολύ ωραία δουλειά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ! ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΦΟΒΕΡΟ! ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΑΡΚΟΥΔΑΚΙ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τι ωραία που δούλεψες το θέμα Μαρία! Λάτρεψα το αρκουδάκι σας! Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!!ΤΟ ΑΡΚΟΥΔΑΚΙ ΣΑΣ ΤΟ ΛΑΤΡΕΨΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μαράκι, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μου στο maria.hatzipanayiotou@yahoo.com, που κάτι θέλω να σε ρωτήσω εκτός αέρα; Όποτε μπορείς. Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή