Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

25η ΜΑΡΤΙΟΥ-ΔΡΩΜΕΝΑ

25η Μαρτίου στο σχολείο μας......Δεν είχαμε πολλές μέρες να ασχοληθούμε με την εθνική μας γιορτή γιατί έπεσαν οι Απόκριες πολύ κοντά,αλλά κάναμε ότι μπορούσαμε.
Προσπαθήσαμε μέσα από τις δραστηριότητες μας να επικεντρωθούμε στο βασικό μήνυμα της Εθνικής μας αυτής γιορτής, δηλαδή το δικαίωμα ενός λαού να είναι ελεύθερο και να έχει ανέπαφη την πολιτιστική και θρησκευτική του ταυτότητα.
Διαβάσαμε πολλά βιβλία,εγκυκλοπαίδιες και είδαμε πολλές εικόνες και πίνακες ζωγραφικής για να μπορέσουν τα παιδιά να μπουν στο πνεύμα εκείνης της εποχής και να κατανοήσουν πόσο σημαντικό γεγονός ήταν και είναι για την Ελλάδα η Ελληνική επανάσταση.....
Σιγά σιγά στολίσαμε την τάξη μας με κατασκευές και της δώσαμε άρωμα ελληνικό......



Διαβάζοντας τα ΅Ελληνάκια΅, ένα καταπληκτικό παραμύθι της Ευγενίας Φακίνου, μιλήσαμε και για την λαική μας παραδοσιακή τέχνη αλλά και για τις παραδοσιακές στολές.Η εικονογράφηση του παραμυθιού είναι όλη από παραδοσιακά κεντήματα που ύφαιναν οι κοπέλες στα προικιά τους τα παλιά χρόνια!



Φέτος δεν δώσαμε φωτοτυπίες να ζωγραφίσουν τα παιδιά αλλά αφήσαμε την φαντασία τους ελεύθερη να ζωγραφίσουν όποια εικόνα- σκηνή τους έκανε εντύπωση.Και δεν μας απογοήτευσαν καθόλου......

Κάναμε και το παραδοσιακό μας καδράκι με την τεχνική στένσιλ.Τα στένσιλ τα έχουμε φτιάξει εμείς.....






Το παραμύθι από τα παιδικά μου χρόνια ξαναβγήκε από το χρονοντούλαπο για να μας δείξει τις παραδοσιακές στολές της πατρίδας μας...


Ας μην ξεχνάμε όμως ότι η 25η Μρτίου είναι διπλή γιορτή.Εκτός από εθνική είναι και θρησκευτικη.Γιορτάζουμε την χαρμόσυνη είδηση που δόθηκε από τον αρχάγγελο Γαβριήλ προς Την Παναγία ότι μέσω αυτής θα ενσαρκωθεί ο Χριστός.
Η κατασκευή μας ήταν μία κάρτα που την βρήκαμε από την συνάδελφο Αριάδνη Ευαγγελοπούλου που θύμιζε πολύ την τεχνική του βιτρώ.
Η γιορτή μας φέτος έγινε ¨εντός των πυλών¨, δηλαδή χωρίς την παρουσία των γονέων και χωρίς να δώσουμε ποιήματα.Κι αυτό γιατί προτιμήσαμε να ασχοληθούμε όμορφα και χωρίς πιέσεις με τα σημαντικά μηνύματα της 25ης Μαρτίου και να κάνουμε πλήθος ουσιαστικών δραστηριοτήτων χωρίς την ασφυκτική πίεση των προβών και των σκηνικών.Μάθαμε τα τραγούδια μας,τους χορούς μας,κάναμε τις δραματοποιήσεις μας χωρίς το άγχος χρονικών πιέσεων.Έτσι πιστεύω ότι και τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν καθώς όλα έγιναν μέσα σε μια χαλαρή και ευχαριστή ατμόσφαιρα...Μερικά στιγμιότυπα από την απέρριτη γιορτούλα μας που τα είχε όλα....τραγούδια,χορούς και δραματοποίηση!

ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ!!!

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

eTwinning "ΧΡΩΜΑΤΟΠΙΤΣΙΛΙΣΜΑΤΑ-ΙΣΤΟΡΙΟΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΑ" :ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ONLINE ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΙΝΑΚΑ!!!

Αφού ετοιμάστηκε ο δεύτερος πίνακάς μας στα πλαίσια του προγράμματος eTwinning "Χρωματοπιτσιλίσματα-Ιστοριοδημιουργήματα" ήρθε η ώρα για τις δραστηριότητες μας γύρω από τον πίνακα....
Φτιάξαμε λοιπόν κάποια φύλλα εργασίας για καλύτερη εμπέδωση του πίνακα αλλά που εξυπηρετούν και πολλούς μαθησιακούς στόχους.





Θέλουμε όμως να διασκεδάσουμε και λίγο.....
Γι αυτό και φτιάξαμε το έργο μας σε παζλ στο jigsawplanet!




Και 2 δραστηριότητες ζωγραφικής σε 2 διαφορετικά online προγράμματα ζωγραφικής.
Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να μπείτε και να εισάγετε την εικόνα του πίνακα του 5ου Νηπιαγωγείου και να τον φτιάξετε ολοκληρωμένο όπως τον έφτιαξε το 1ο Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης........
(Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να εισάγετε τον πίνακα του Πύργου και να τον ολοκληρώσετε...)




Τις ίδιες δραστηριότητες καλούνται και τα παιδιά του Πύργου να τις υλοποιήσουν μαζί μας, πάντα σε κλίμα συνεργασίας και φιλίας!!!!...

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

Η ΚΥΡΑ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ!

Η κυρά Σαρακοστή μας επισκέφτηκε στο σχολείο μας.Μια γυναίκα με σταυρό,χωρίς στόμα και με εφτά πόδια....Μας εξήγησε την ιστορία της...Κι επειδή μας αρέσουν τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του τόπου μας και θεωρούμε πολύ σημαντική την πολιτιστική κληρονομιά μας,ασχοληθήκαμε αρκετά μαζί της κάνοντας πολλές δραστηριότητες!!!!!

Η Κυρά Σαρακοστή είναι ένα από τα παλαιότερα έθιμα της Ελληνικής κοινωνίας που σχετίζονται με τη γιορτή του Πάσχα. Αποτελεί ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο για την περίοδο της Σαρακοστής ενώ ολόκληρη η παρουσία της Κυράς Σαρακοστής συμβολίζει τη νηστεία και την κατάνυξη των ημερών.
Η Μεγάλη Σαρακοστή είναι η αρχαιότερη από τις μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες ενώ αργότερα προστέθηκε και η έβδομη εβδομάδα και ονομάζεται έτσι γιατί περιλαμβάνει ακριβώς σαράντα ημέρες δηλαδή από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου.
Μεγάλη ονομάζεται όχι για τη μεγάλη διάρκειά της αλλά για τη σημασία της που γίνεται σε ανάμνηση των Παθών του Χριστού και αποτελεί την προετοιμασία των πιστών για τη μεγάλη γιορτή του Πάσχα.
Σαρακοστή λέμε τις 40 μέρες πριν από την Κυριακή του Πάσχα. Από πολύ παλιά υπάρχει η συνήθεια να νηστεύουμε, για να μιμηθούμε τη νηστεία που έκανε ο Χριστός στην έρημο. Η Σαρακοστή περνά αργά γι’ αυτούς που νηστεύουν , ιδίως τις τελευταίες μέρες.
Έτσι, επειδή παλιά δεν είχαν τα σημερινά ημερολόγια για να μετρούν το πέρασμα της νηστείας, έφτιαχναν ένα μετρητάρι. Έπαιρναν δηλαδή ένα χαρτί και ζωγράφιζαν τη Σαρακοστή σαν μια καλόγρια, την κυρά –Σαρακοστή. Δεν της έβαζαν στόμα γιατί αντιπροσώπευε τη νηστεία.
Τα χέρια της ήταν σταυρωμένα από τις πολλές προσευχές. Και είχε εφτά πόδια, ένα για κάθε βδομάδα της Σαρακοστής. Με το ψαλίδι κόβανε την κυρά Σαρακοστή και την κρεμούσαν στον τοίχο. Κάθε Σάββατο της έκοβαν ένα πόδι.
Το τελευταίο πόδι το κόβανε το Μεγάλο Σάββατο και το βάζανε μέσα σε ένα ξερό σύκο ή σε ένα καρύδι και όποιος το έβρισκε πίστευαν πως θα ήταν καλότυχος. Αλλού την έκαναν και πάνινη την “κυρά Σαρακοστή” τους και τη γέμιζαν με πούπουλα.
Στον Πόντο έπαιρναν μια πατάτα ψημένη ή ένα κρεμμύδι, έμπηγαν 7 φτερά κότας, το έδεναν στο ταβάνι και κρεμόταν όλη τη Σαρακοστή. Κάθε βδομάδα έβγαζαν και ένα φτερό. Ο “κουκουράς”, έτσι το έλεγαν, ήταν ο φόβος των παιδιών.
(πηγή:ekriti.gr)
Μιλώντας για τα σαρακοστιανά και μη σαρακοστιανά φαγητά,τα ξεχωρίσαμε και τα ομαδοποιήσαμε


Οι ατομικές Σαρακοστές των παιδιών, ιδέα που κυκλοφορεί πολύ στο διαδίκτυο από αξιόλογες συναδέλφους...Έγινε από πλαστικό πιάτο...Τα παιδιά ξεχώρισαν τα σαρακοστιανά φαγητά, τα έκοψαν και τα κόλλησαν.....

Το σαρακοστιανό μας τραπέζι, φύλλο εργασίας από την Τάνια Μάνεση.....Ο πίνακας είναι του Σ. Βασίλείου "Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας".


Και ώρα για ελεύθερη δημιουργία!!!!!Τα παιδιά στις ελεύθερες δραστηριότητες ζωγραφίζουν ελεύθερα την Κυρά Σαρακοστή....



Κι επειδή είμαστε ολοήμερο και έχουμε μπόλικο χρόνο στην διάθεσή μας, κάναμε και μία ομαδική.Τα παιδιά την έκαναν τελείως μόνα τους.Την σχεδίασαν, την έβαψαν και την στόλισαν!!!!!!




Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

eTwinning "ΧΡΩΜΑΤΟΠΙΤΣΙΛΙΣΜΑΤΑ-ΙΣΤΟΡΙΟΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΑ":Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ

Πριν από λίγες μέρες έφτασε επιτέλους και ο δεύτερος πίνακας του προγράμματός μας eTwinning "Χρωματοπιτσιλίσματα-Ιστοριοδημιουργήματα" από τον Πύργο.Το δέμα τα είχε όλα.Ένα άλμπουμ με φωτογραφία των παιδιών, ζωγραφιές τους, κεράσματα για τα παιδιά και τις κυρίες (ευχαριστούμε κ. Κατερίνα),το αίνιγμα και βέβαια τον πίνακα.Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το δέμα και κυρίως με τον πίνακα....Τα παιδιά του Πύργου έκαναν θαύματα.......


Λύνοντας το αίνιγμα (ένα πολύ ωραίο ποίημα της  Μ.Λοίζου) βρήκαμε και το θέμα του πίνακα....Χειμώνας λοιπόν......Έπρεπε ο πίνακας να ζωγραφιστεί με τα ψυχρά χρώματα,πράσινο,μωβ,μπλε και γκρι που είναι απόχρωση του μαύρου που ενίοτε ανήκει και αυτό στα ψυχρά χρώματα.Με τα ψυχρά χρώματα είχαμε ασχοληθεί όταν επεξεργαστήκαμε το θέμα των συναισθημάτων,δες εδώ.Το στοιχείο που μας έστειλε ο πύργος ήταν ένα σακουλάκι ασημόσκονη.....
Βάλαμε τον πίνακα στην μέση και σκεφτήκαμε πως να τον δουλέψουμε....Τα παιδιά πρότειναν τον Β.Πόλο, πιγκουινάκια,πολικές αρκούδες....Άλλα ήθελαν θάλασσα.Έπρεπε όμως να μπει και το μωβ και το πράσινο....Κάποιο είπε πως ο πίνακας του θυμίζει μια λίμνη....Αυτό ήταν.....
Ξεκινάμε!!!!
Ένα μεγάλο ασημένιο φεγγάρι πάνω στον ουρανό...Καθρεφτίζεται στα παγωμένα νερά της λίμνης.....Μίξη χρωμάτων άσπρου και μαύρου με μπόλικη ασημόσκονη μέσα...


Θέλαμε να βάλουμε και φυσικό υλικό στον πίνακά μας..ένα κλαδί ίσως που να γέρνει πάνω από την λίμνη μας...Βγήκαμε έξω, ψάξαμε και βρήκαμε τα λάφυρά μας και ξεκινήσαμε σύσκεψη...Που θα τα τοποθετήσουμε,πως...
Στις όχθες της λίμνης άρχισαν να φυτρώνουν ανάμεσα στα βρύα μικρά μωβ λουλουδάκια γιατί τελειώνει ο χειμώνας σιγά σιγά.....
Με οδοντογλυφίδα τα παιδιά χάραξαν τα χόρτα δίπλα στην λίμνη......
Με τα δάχτυλά τους έφτιαξαν τα μικρά μωβ λουλουδάκια.......
Και οι τελευταίες πινελιές......
Και έτοιμος ο δεύτερος και τελευταίος πίνακάς μας!!!!!!!!Δεν είναι πολύ όμορφος;



Όλα τα παραπάνω μπορείτε να τα δείτε και στο στο παρακάτω video: