Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ:"Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ!"

Από τις αρχές της Άνοιξης, συνεχίζοντας τα βήματα για την ζωή, μπήκαμε στο κεφάλαιο της αναγνώρισης και διαχείρισης των συναισθημάτων.Τα συναισθήματα, η αναγνώρισή τους και η διαχείρισή τους από τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, είναι κάτι που το δουλεύουμε καθ όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς, απλώς τώρα έγινε πιο οργανωμένα.
Στόχοι:
  • Να αναγνωρίζουν τα παιδιά τα συναισθήματά τους ερμηνεύοντας τις σωματικές τους ενδείξεις ανάλογα με τις περιστάσεις
  • Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων
  • Να διαχωρίζουν τα συναισθήματά τους
  • Να κατανοήσουν ότι κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικά συναισθήματα πάνω σε κάποιο θέμα ή γεγονός
  • Να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχουν αποδεκτά ή μη αποδεκτά  συναισθήματα αλλά μη αποδεκτό είναι οι συμπεριφορές με τις οποίες μερικές φορές τα εκφράζουμε...
  • Να συναισθάνονται την κατάσταση των άλλων και να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και φροντίδα (ενσυναίσθηση)
Αρχικά ξεκινήσαμε με την αναγνώριση όλων των συναισθημάτων μέσα από βιωματικές καταστάσεις και παιχνίδια αλλά και παραμύθια.Στην πορεία θα σταθούμε σε κάποια συναισθήματα ξεχωριστά, κυρίως σε αυτά που νιώθουν σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά και δεν μπορούν να τα ελέγξουν ή να τα κατανοήσουν, όπως φόβος, θυμός ζήλια κ.λ.π.
  • Το βιβλίο "η παλέτα των συναισθημάτων" ήταν η αφορμή για να ξεκινήσουμε

Ακολούθησε μια μεγάλη συζήτηση για τα συναισθήματα με τα παιδιά.
Τα ονομάσαμε,τα αναγνωρίσαμε,μίλησαν για δικές τους εμπειρίες και περιστατικά από την ζωή τους, δώσαμε χρώματα στα συναισθήματα.
Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε ότι δεν υπάρχουν αποδεκτά ή μη αποδεκτά  συναισθήματα αλλά μη αποδεκτό είναι οι συμπεριφορές με τις οποίες μερικές φορές τα εκφράζουμε... 
  • Κάποιοι χάρτινοι κύκλοι που περίσσεψαν από κάποιες κατασκευές με πιάτα (ας μην ξεχνάμε την ανακύκλωση που έχει μπει δυναμικά στο σχολείο μας από την πρώτη μέρα) γίνανε οι καρτέλες μας για τα συναισθήματα....

Τα παιδιά έβαψαν τις καρτέλες με τα συναισθήματα ανάλογα με το χρώμα που κατά την γνώμη τους ταίριαζε....Ανοιχτά χρώματα για τα συναισθήματα που μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα και σκούρα για αυτά που δεν μας πολυαρέσουν....

  • Οι καρτέλες βάφτηκαν ανά δύο...Μοιράστηκαν στα παιδιά και κάθε παιδί σηκώνονταν και κρύβοντας την καρτέλα του, έδειχνε με το σώμα και το πρόσωπό του το συναίσθημα που απεικόνιζε η καρτέλα του.Μόλις το έβρισκαν τα παιδιά το άφηνε στο πάτωμα και αμέσως σηκώνονταν και το παιδί που είχε την ίδια καρτέλα.Με αυτόν τον τρόπο γίνονταν τα ζεύγη...

  • Σε δεύτερη φάση τους έδειξα φωτογραφίες από περιοδικά με διάφορα συναισθήματα και τα παιδιά τις τοποθετούσαν στην ανάλογη καρτέλα....
  • Ψυχοκινητικό παιχνίδι με τις ίδιες καρτέλες.....Τα παιδιά με την μουσική χόρευαν...
                        
Μόλις σταματούσε έδειχναν το συναίσθημα της καρτέλας τους.Ξανάρχιζε η μουσική και μόλις σταματούσε έπρεπε να βρουν τα ζευγάρια τους....Ξεκινούσαν πάλι μαζί....
                          



Ύστερα ακούγονταν διάφορα είδη μουσικής, χαρούμενη, λυπημένη,άγρια...Με το σταμάτημα τους έδειχνα μια καρτέλα και χόρευαν μόνο τα παιδιά που είχαν την ίδια καρτέλα....



  • Το Λεξικό των συναισθημάτων!Κάθε φορά που ασχολούμαστε με ένα συναίσθημα θα το γεμίζουμε με εικόνες και λέξεις

  • Βάζουμε τα συναισθήματα σε αλφαβητική σειρά αφού συμβουλευτούμε το αλφάβητό μας.....




Κάθε φορά που ασχολούμαστε με ένα συναίσθημα το ζωγραφίζουμε.....



  • ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΣ-ΛΥΠΗΜΕΝΟΣ
Με αφορμή το βιβλίο της Λότης Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου -που το διαβάζουμε κάθε χρόνο- "Τα παιδιά της Άνοιξης" και την ιστορία του Μάρτη μάθαμε την παροιμία "Μάρτης είναι, πότε κλαίει, πότε γελάει".Ήταν μια ωραία αφορμή να μιλήσουμε για τα συναισθήματα της λύπης και της χαράς....

Η κατασκευούλα μας ήταν το ταμπουρίνο του Μάρτη με τις δυο όψεις,χαρούμενος-λυπημένος....
 


  • Το παιχνίδι με τον καθρέφτη ήταν πολύ διασκεδαστικό για τα παιδιά....Τους έδωσα έναν καθρέφτη και τους είπα να σκεφτούν τι τους κάνει χαρούμενους και τι λυπημένους και να πάρουν την ανάλογη έκφραση....Το κάναμε και με διάφορα άλλα συναισθήματα.Στην αρχή τα παιδιά ήταν λίγο διστακτικά αλλά μετά από λίγη ώρα χαλάρωσαν και το παιχνίδι έγινε συναρπαστικό...
  • Είπα στα παιδιά να κάνουν δύο ζωγραφιές σε μικρά τετράγωνα χαρτάκια.Στο ένα να ζωγραφίσουν τι τους κάνει χαρούμενους και στο άλλο τι τους κάνει λυπημένους....Όταν τα χαρτάκια μαζεύτηκαν φτιάξαμε το χαρούμενο ανθρωπάκι και το λυπημένο ανθρωπάκι....



Ερχόμενοι από τις διακοπές του Πάσχα και προτού ξεκινήσουμε ξανά με τα συναισθήματα του φόβου και του θυμού πιο αναλυτικά ,ζήτησα από τα παιδιά να μου πουν τι σημαίνει η λέξη "Ανάμνηση".Οι αναμνήσεις είναι μνήμες από το παρελθόν...ευχάριστες ή δυσάρεστες, χαρούμενες αλλά και στενάχωρες.....Μετά από μια μεγάλη συζήτηση με τα παιδιά τους έδωσα ένα φύλλο εργασίας από την Καλλιόπη Παπουτσάκη και το popi-it και το και τους ζήτησα να μου ζωγραφίσουν τις πασχαλινές αναμνήσεις τους...καλές ή κακές....Το φύλλο εργασίας το μετατρέψαμε σε ένα όμορφο βιβλιαράκι...












  • Και οι υπόλοιποι βοηθοί μας με τους γονείς τους κατά την επίσκεψή τους στο σχολείο...
Ο Αλέξης μας με την μαμά του που μας έφερε τα αγαπημένα του παιχνίδια, φωτογραφίες και η μαμά του μας διάβασε το αγαπημένο του παραμύθι...
Η Βενετία με την μανούλα της και την δίδυμη αδελφή της Ελένη, μας παρουσίασε άψογα τον εαυτό της και μας έφεραν ένα πολύ ωραίο ομαδικό παιχνίδι που το παίξαμε πολύ!!!!Μάλιστα μας διάβασε η ίδια το αγαπημένο της παραμύθι!!!!
Η Μυρσίνη μας με την μανούλα της, μας έφερε το laptop της και από εκεί είδαμε πολλές φωτογραφίες, αλλά και το άλμπουμ της βάφτισής της!!!!!
Ο Γιώργος μας ήρθε με όλη την οικογένειά του, με τα αγαπημένα του παιχνίδια, με φωτογραφίες και η μαμά του μας διάβασε το αγαπημένο του παραμύθι
Η Μπρισίλντα μας με την μανούλα της μας έφερε πολλές φωτογραφίες και παιχνίδια!!!
Ο Ορέστης μας έφτιαξε με την μαμά του κέικ για να μας κεράσει και η μαμά του μας διάβασε το αγαπημένο του παραμύθι!!!
Η Τζεσικά μας με την μαμά και την θεία της μας διηγήθηκαν περιστατικά από την ζωή της και μας έφερε φωτογραφίες της και τα αγαπημένα της παιχνίδια!!!!

Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Η ΚΟΤΟΥΛΑ ΠΩΛΙΝΑ,Ο ΛΑΓΟΣ ΜΕ ΤΑ ΣΟΚΟΛΑΤΕΝΙΑ ΑΥΓΑ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΛΛΑ ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ...

Πασχαλινών συνέχεια.....
Η συνάδελφός μου κ. Λίτσα το πρωί έφτιαξε με τα παιδιά mobile!!!!!Τα παιδιά ζωγράφισαν στα αυγά τους τις παραστάσεις που ήθελαν...


Οι καρτούλες μας γράφτηκαν με ευχές και φέτος τα παιδιά γράφουν πολύ όμορφα με ωραία στρωτά γραμματάκια ...

Βάψαμε τα αυγά μας με μαρκαδόρους για ύφασμα και βγήκαν πολύ ωραία!!!Κάθε παιδί έβαζε την δική του ξεχωριστή πινελιά!Τα έβαφε όπως ήθελε και τα τοποθετούσε στο καλαθάκι του!!!!!
  • Παίξαμε το λαγό και το κυνήγι των σοκολατένιων αυγών, ιδέα από το Σύγχρονο Νηπιαγωγείο αλλά με κάποιες παραλλαγές.
Σε ένα μεγάλο χαρτί του μέτρου χωρισμένο σε τετραγωνάκια έβαλα στο πρώτο την ΑΡΧΗ και στο τελευταίο διαγώνια την λέξη ΤΕΛΟΣ. Εκεί περίμενε ο λαγός μας με ένα κουτάκι γεμάτο σοκολατένια αυγά.....Για να τα φάμε όμως έπρεπε τα παιδιά να ακουλουθήσουν τις οδηγίες της κυρίας.Σε κάποια τετραγωνάκια υπήρχαν πολύχρωμα χαρτάκια.Τι είχαν μέσα;Μα φυσικά αινίγματα!!!!!


Κι επειδή τα παιδιά είναι πολλά και τα αινίγματα δεν ήταν τόσα ,κάθε παιδί που έβρισκε το αίνιγμα επέλεγε να το αντικαταστήσει ένας φίλος του για να συνεχίσει...Έτσι έπαιξαν όλα τα παιδιά!
Ξεκινούσαν λοιπόν από την αρχή...Έδινα οδηγίες όπως "προχώρα 3 βήματα μπροστά, ένα πίσω, 2 αριστερά, 1 δεξιά" για να τους οδηγήσω στο κουτάκι με το αίνιγμα...Αν το έβρισκαν, διάλεγαν άλλο παιδάκι να συνεχίσει....Αν δεν το έβρισκαν ξανάρχιζαν από την αρχή...Αν δυσκολεύονταν και στο άλλο αίνιγμα έπαιρναν την βοήθεια των συμμαθητών τους....Μετά από λίγο έβαλα τα ίδια τα παιδιά να δίνουν οδηγίες!!!!!
Είναι πιο διασκεδαστικό αν τους δυσκολεύεις λίγο και τους δίνεις οδηγίες αρκετές ώστε να "γυροφέρνουν " γύρω από το αίνιγμα χωρίς να μπουν στο κουτάκι που είναι!!!!
Τα αινίγματα αφορούσαν το Πάσχα, τα ήθη και τα έθιμα αλλά και τα Πάθη του Χριστού....π.χ.Ποιο ήταν το βουνό που ανέβηκε ο Χριστός με τον Σταυρό;
  • Σήμερα μας περίμενε στο νηπιαγωγείο μια στεναχωρημένη κοτούλα...Τα παιδιά την βάφτισαν Πωλίνα!Η Πωλίνα η καημένη έχασε τ' αυγά της...κοιμήθηκε και κάποιος της τα πήρε!!!Έμαθε ότι είναι κάπου στο νηπιαγωγείο μας και ήρθε να ζητήσει την βοήθειά μας!Μετά χαράς δεχθήκαμε!

Τα παιδιά έπρεπε να βρουν 12 κόκκινα αυγά και 4 κίτρινα.Με το σύνθημα ξεκίνησαν να ψάχνουν.Χωρίς κανόνες, χωρίς τίποτα!!!!Τα αυγά ήταν καλά κρυμμένα αλλά οι μικροί εξερευνητές τα πήγαν μια χαρά ...
        Τα μετρήσαμε για να δούμε αν τα βρήκαμε όλα.....
Με χαρά τα πήγαμε στην Πωλίνα η οποία μας ευχαρίστησε κακαρίζοντας γεμάτη ευγνωμοσύνη.....

Σε λίγο το κακάρισμα άλλαξε και τι είδαμε;Κάτω από τα αυγά είχε κοτοπουλάκια......
Για να δούμε έσπασαν όλα τα αυγά;Πόσα κοτοπουλάκια είχαν βγει από το αυγό;

Τα μετρήσαμε, μετρήσαμε και τα αυγά, τα αντιστοιχήσαμε ένα προς ένα και είδαμε ότι και από τα 12 κόκκινα αυγά είχαν βγει κοτοπουλάκια...Όμως όχι και τα κίτρινα...4 αυγά δεν είχαν σπάσει.......Τα ξαναβάλαμε λοιπόν και θα περιμένουμε μετά το Πάσχα να δούμε τι θα γίνει......
  • Σειρά είχε το παιχνίδι των χρωματιστών αυγών!!!Ο καιρός δεν μας επέτρεψε να βγούμε έξω αλλά ευτυχώς ο διάδρομος είναι τεράστιος...Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 4 ομάδες διαλέγοντας μαρκαδόρους σε 4 χρώματα:μπλε, κόκκινο,κίτρινο και πράσινο.Τους είπα ότι στο διάδρομο υπάρχουν αυγά σε αυτά τα 4 χρώματα..Κάθε ομάδα πρέπει να μαζέψει 5 αυγά που είναι σκορπισμένα στον διάδρομο και να τα βάλει στο ανάλογο στεφάνι!Η μπλε ομάδα πρέπει να μαζέψει τα μπλε αυγά και να τα βάλει στο μπλε στεφάνι κ.λ.π



Ευχόμαστε σε όλο τον κόσμο Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση!!!!!!

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΜΥΘΑΔΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

2 Απριλίου σήμερα, Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου,   και αφήσαμε για λίγο τα πασχαλινά μας για να ασχοληθούμε έστω και λίγο με αυτή την παγκόσμια μέρα και να την τιμήσουμε....

Η 2α Απριλίου έχει καθιερωθεί από το 1996 ως Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου από την Διεθνή Οργάνωση Παιδικού βιβλίου και είναι η ημερομηνία κατά την οποία γεννήθηκε ο γνωστός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν....
Στόχος αυτής της μέρας είναι η προώθηση της φιλαναγνωσίας και συγκεκριμένα του παιδικού βιβλίου καθώς αποτελεί παράθυρο στον κόσμο και μέσο για να ταξιδεύει ο νους και η ψυχή μας....
Κάθε χρόνο ένα διαφορετικό τμήμα της Οργάνωσης Παιδικού βιβλίου ετοιμάζει μια αφίσα και ένα μήνυμα που διανέμεται σε όλο τον κόσμο....Φέτος το μήνυμα και την αφίσα ανέλαβε το τμήμα Των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων...Το μήνυμα έγραψε η Marwa Obald Rashid Al Aqroubi, συγγραφέας παιδικών βιβλίων και την αφίσα φιλοτέχνησε η Nasim Abaeian.


 ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΤΗΤΑ (ΙΒΒΥ)
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 2.4.2015
Πολλοί πολιτισμοί – μια ιστορία
Marwa Al Aqroubi (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)
«Μιλάμε πολλές γλώσσες κι έχουμε ρίζες διαφορετικέςΜοιραζόμαστε όμως τις ίδιες ιστορίες»Παγκόσμιες ιστορίες... Λαϊκά παραμύθιαΕίναι η ίδια ιστορία που μας έχουν πειΜε διαφορετικές φωνέςΜε διαφορετικά χρώματαΔεν αλλάζει όμως ποτέΑρχή...Πλοκή...Και τέλος...Είναι η ίδια ιστορία που ξέρουμε όλοι και την αγαπάμεΤην ακούσαμε όλοιΣε διαφορετικές εκδοχές, με διαφορετικές φωνέςΑλλά είναι πάντα η ίδιαΥπάρχει ένας ήρωας... μια πριγκίπισσα... ένας κακόςΔεν έχει σημασία η γλώσσαΤα ονόματαΉ τα πρόσωπαΕίναι πάντα η ίδιαΑρχήΠλοκήΚαι τέλοςΠάντα εκείνος ο ήρωας, εκείνη η πριγκίπισσα, εκείνος ο κακόςΑναλλοίωτοι από αιώνεςΜας κρατούν συντροφιάΜας ψιθυρίζουν στα όνειρά μαςΜας νανουρίζουν το βράδυΟι φωνές τους έχουν σβήσει από καιρόΑλλά ζουν για πάντα στην καρδιά μαςΓιατί μας φέρνουν κοντά σε μια χώρα μυστηρίου και φαντασίαςΚι έτσι οι διάφοροι πολιτισμοί ενώνονται όλοι σεΜια ιστορία
Μετάφραση: Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
(Πηγή www.tameteora.gr)



Όλο τον χρόνο έχουμε κάνει πολλές δραστηριότητες φιλαναγνωσίας...Η δανειστική βιβλιοθήκη μας λειτουργεί από τον Νοέμβριο και έχουμε μια καλά οργανωμένη γωνιά βιβλιοθήκης!Τα παιδιά γνωρίζουν τι σημαίνει συγγραφές, εικονογράφος, εκδοτικός οίκος, τίτλος  κ.λ.π.Σήμερα τα ξαναθυμηθήκαμε....Ρώτησα τα παιδιά ποια είναι τα αγαπημένα τους βιβλία, γιατί τους αρέσουν και θυμηθήκαμε ξανά αγαπημένους συγγραφείς Παιδικής λογοτεχνίας, Έλληνες και ξένους όπως Αίσωπος,Τριβιζάς,Μπουλωτής,Μαντούβαλου, Γιολάντα Τσορόνωνη-Γεωργιάδη, Κατερίνα Τζαβάρα, Χανς Κρίστιαν Άντερσεν,Αδελφοί Γκριμ και πολλούς πολλούς άλλους...... 
Τους ρώτησα τι μπορεί να μας δώσει ένα βιβλίο....Οι απαντήσεις πολλές..
Μας ταξιδεύει
Μας πηγαίνει σε τόπους μακρινούς
Μας μαθαίνει πολλά χρήσιμα πράγματα
Μας διασκεδάζει
Μας χαλαρώνει
Φτιάξαμε λοιπόν ένα τεράστιο βιβλίο όπου γράψαμε τις απόψεις μας και τα παιδιά ζωγράφισαν τα αγαπημένα τους παραμύθια...Είναι το τεράστιο ευχαριστώ για όλους τους παραμυθάδες του κόσμου......

 Το εξώφυλλο
Το βιβλίο μας από μέσα










  • Οι σελιδοδείκτες μας!!!Απλοί και εύκολοι λόγω έλλειψης χρόνου αλλά τελικά βγήκαν πολύ όμορφοι!




Και μια πολύ ωραία έκπληξη που μας περίμενε πριν 2 μέρες και αφορούσε το παιδικό βιβλίο....Πριν λίγο καιρό είχαμε φτιάξει μια αφίσα για τα γενέθλια του Παιδικού Πλανήτη, μιας ομάδας εκπαιδευτικών στο διαδίκτυο όπου κάθε μέρα εκπαιδευτικοί και μη, συνεργαζόμαστε, βοηθιόμαστε και αλληλεπιδρούμε.....Η αφίσα μας άρεσε πολύ και το δώρο μας ήταν ένα βιβλίο της αγαπημένης Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη που ευελπιστούμε να την γνωρίσουμε και από κοντά...Η χαρά των παιδιών ήταν τεράστια και ευχαριστούμε όλους τους φίλους του Παιδικού Πλανήτη για την τιμή που μας έκαναν!!!!

Περσινή ανάρτηση για την Παγκόσμια μέρα Παιδικού βιβλίου μπορείτε να δείτε εδώ