Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

Η ΚΥΡΑ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ!

Η κυρά Σαρακοστή μας επισκέφτηκε στο σχολείο μας.Μια γυναίκα με σταυρό,χωρίς στόμα και με εφτά πόδια....Μας εξήγησε την ιστορία της...Κι επειδή μας αρέσουν τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του τόπου μας και θεωρούμε πολύ σημαντική την πολιτιστική κληρονομιά μας,ασχοληθήκαμε αρκετά μαζί της κάνοντας πολλές δραστηριότητες!!!!!

Η Κυρά Σαρακοστή είναι ένα από τα παλαιότερα έθιμα της Ελληνικής κοινωνίας που σχετίζονται με τη γιορτή του Πάσχα. Αποτελεί ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο για την περίοδο της Σαρακοστής ενώ ολόκληρη η παρουσία της Κυράς Σαρακοστής συμβολίζει τη νηστεία και την κατάνυξη των ημερών.
Η Μεγάλη Σαρακοστή είναι η αρχαιότερη από τις μεγάλες νηστείες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Καθιερώθηκε τον 4ο αιώνα. Αρχικά διαρκούσε έξι εβδομάδες ενώ αργότερα προστέθηκε και η έβδομη εβδομάδα και ονομάζεται έτσι γιατί περιλαμβάνει ακριβώς σαράντα ημέρες δηλαδή από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή πριν το Σάββατο του Λαζάρου.
Μεγάλη ονομάζεται όχι για τη μεγάλη διάρκειά της αλλά για τη σημασία της που γίνεται σε ανάμνηση των Παθών του Χριστού και αποτελεί την προετοιμασία των πιστών για τη μεγάλη γιορτή του Πάσχα.
Σαρακοστή λέμε τις 40 μέρες πριν από την Κυριακή του Πάσχα. Από πολύ παλιά υπάρχει η συνήθεια να νηστεύουμε, για να μιμηθούμε τη νηστεία που έκανε ο Χριστός στην έρημο. Η Σαρακοστή περνά αργά γι’ αυτούς που νηστεύουν , ιδίως τις τελευταίες μέρες.
Έτσι, επειδή παλιά δεν είχαν τα σημερινά ημερολόγια για να μετρούν το πέρασμα της νηστείας, έφτιαχναν ένα μετρητάρι. Έπαιρναν δηλαδή ένα χαρτί και ζωγράφιζαν τη Σαρακοστή σαν μια καλόγρια, την κυρά –Σαρακοστή. Δεν της έβαζαν στόμα γιατί αντιπροσώπευε τη νηστεία.
Τα χέρια της ήταν σταυρωμένα από τις πολλές προσευχές. Και είχε εφτά πόδια, ένα για κάθε βδομάδα της Σαρακοστής. Με το ψαλίδι κόβανε την κυρά Σαρακοστή και την κρεμούσαν στον τοίχο. Κάθε Σάββατο της έκοβαν ένα πόδι.
Το τελευταίο πόδι το κόβανε το Μεγάλο Σάββατο και το βάζανε μέσα σε ένα ξερό σύκο ή σε ένα καρύδι και όποιος το έβρισκε πίστευαν πως θα ήταν καλότυχος. Αλλού την έκαναν και πάνινη την “κυρά Σαρακοστή” τους και τη γέμιζαν με πούπουλα.
Στον Πόντο έπαιρναν μια πατάτα ψημένη ή ένα κρεμμύδι, έμπηγαν 7 φτερά κότας, το έδεναν στο ταβάνι και κρεμόταν όλη τη Σαρακοστή. Κάθε βδομάδα έβγαζαν και ένα φτερό. Ο “κουκουράς”, έτσι το έλεγαν, ήταν ο φόβος των παιδιών.
(πηγή:ekriti.gr)
Μιλώντας για τα σαρακοστιανά και μη σαρακοστιανά φαγητά,τα ξεχωρίσαμε και τα ομαδοποιήσαμε


Οι ατομικές Σαρακοστές των παιδιών, ιδέα που κυκλοφορεί πολύ στο διαδίκτυο από αξιόλογες συναδέλφους...Έγινε από πλαστικό πιάτο...Τα παιδιά ξεχώρισαν τα σαρακοστιανά φαγητά, τα έκοψαν και τα κόλλησαν.....

Το σαρακοστιανό μας τραπέζι, φύλλο εργασίας από την Τάνια Μάνεση.....Ο πίνακας είναι του Σ. Βασίλείου "Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας".


Και ώρα για ελεύθερη δημιουργία!!!!!Τα παιδιά στις ελεύθερες δραστηριότητες ζωγραφίζουν ελεύθερα την Κυρά Σαρακοστή....



Κι επειδή είμαστε ολοήμερο και έχουμε μπόλικο χρόνο στην διάθεσή μας, κάναμε και μία ομαδική.Τα παιδιά την έκαναν τελείως μόνα τους.Την σχεδίασαν, την έβαψαν και την στόλισαν!!!!!!




Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

eTwinning "ΧΡΩΜΑΤΟΠΙΤΣΙΛΙΣΜΑΤΑ-ΙΣΤΟΡΙΟΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΑ":Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ

Πριν από λίγες μέρες έφτασε επιτέλους και ο δεύτερος πίνακας του προγράμματός μας eTwinning "Χρωματοπιτσιλίσματα-Ιστοριοδημιουργήματα" από τον Πύργο.Το δέμα τα είχε όλα.Ένα άλμπουμ με φωτογραφία των παιδιών, ζωγραφιές τους, κεράσματα για τα παιδιά και τις κυρίες (ευχαριστούμε κ. Κατερίνα),το αίνιγμα και βέβαια τον πίνακα.Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το δέμα και κυρίως με τον πίνακα....Τα παιδιά του Πύργου έκαναν θαύματα.......


Λύνοντας το αίνιγμα (ένα πολύ ωραίο ποίημα της  Μ.Λοίζου) βρήκαμε και το θέμα του πίνακα....Χειμώνας λοιπόν......Έπρεπε ο πίνακας να ζωγραφιστεί με τα ψυχρά χρώματα,πράσινο,μωβ,μπλε και γκρι που είναι απόχρωση του μαύρου που ενίοτε ανήκει και αυτό στα ψυχρά χρώματα.Με τα ψυχρά χρώματα είχαμε ασχοληθεί όταν επεξεργαστήκαμε το θέμα των συναισθημάτων,δες εδώ.Το στοιχείο που μας έστειλε ο πύργος ήταν ένα σακουλάκι ασημόσκονη.....
Βάλαμε τον πίνακα στην μέση και σκεφτήκαμε πως να τον δουλέψουμε....Τα παιδιά πρότειναν τον Β.Πόλο, πιγκουινάκια,πολικές αρκούδες....Άλλα ήθελαν θάλασσα.Έπρεπε όμως να μπει και το μωβ και το πράσινο....Κάποιο είπε πως ο πίνακας του θυμίζει μια λίμνη....Αυτό ήταν.....
Ξεκινάμε!!!!
Ένα μεγάλο ασημένιο φεγγάρι πάνω στον ουρανό...Καθρεφτίζεται στα παγωμένα νερά της λίμνης.....Μίξη χρωμάτων άσπρου και μαύρου με μπόλικη ασημόσκονη μέσα...


Θέλαμε να βάλουμε και φυσικό υλικό στον πίνακά μας..ένα κλαδί ίσως που να γέρνει πάνω από την λίμνη μας...Βγήκαμε έξω, ψάξαμε και βρήκαμε τα λάφυρά μας και ξεκινήσαμε σύσκεψη...Που θα τα τοποθετήσουμε,πως...
Στις όχθες της λίμνης άρχισαν να φυτρώνουν ανάμεσα στα βρύα μικρά μωβ λουλουδάκια γιατί τελειώνει ο χειμώνας σιγά σιγά.....
Με οδοντογλυφίδα τα παιδιά χάραξαν τα χόρτα δίπλα στην λίμνη......
Με τα δάχτυλά τους έφτιαξαν τα μικρά μωβ λουλουδάκια.......
Και οι τελευταίες πινελιές......
Και έτοιμος ο δεύτερος και τελευταίος πίνακάς μας!!!!!!!!Δεν είναι πολύ όμορφος;



Όλα τα παραπάνω μπορείτε να τα δείτε και στο στο παρακάτω video:

eTwinning "ΧΡΩΜΑΤΟΠΙΤΣΙΛΙΣΜΑΤΑ-ΙΣΤΟΡΙΟΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΑ¨ :ΕΤΟΙΜΑ ΚΑΙ ΤΑ LAPBOOK ΜΑΣ

Έτοιμα και τα lapbook μας από την ιστορία του πρώτου μας πίνακα "Η περιπέτεια της κόκκινης ομπρέλας" στα πλαίσια του προγράμματός μας eTwinning "Χρωματοπιτσιλίσματα-Ιστοριοδημιουργήματα", σε συνεργασία με το 5ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Πύργου.
Για μια ακόμη φορά οι γονείς με τα παιδιά τους μας κατέπληξαν.Τους είχαμε δώσει τα lapbok με στόχο να συνεργαστούν με τα παιδιά τους και να αλλάξουν την ιστορία, το τέλος της ή ότι άλλη παρέμβαση ήθελαν.


Οι ιστορίες τους ήταν καταπληκτικές με ηθικά διδάγματα, καταπληκτικά κολάζ και ότι άλλο βάζει ο νους.......























Ευχαριστούμε πάρα πολύ τους γονείς για την συνεργασία τους κι ελπίζω να το χάρηκαν όσο κι εμείς!!!!!!!!