Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2015

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ)

Μπήκε για τα καλά ο χειμώνας στο σχολείο μας και ξεκινήσαμε να ασχολούμαστε μαζί του.Ήδη είχαμε ξεκινήσει από τον προηγούμενο μήνα να μιλάμε γι αυτόν αλλά τώρα ασχοληθήκαμε πιο εντατικά.
Βάλαμε τις "χειμωνιάτικες" λέξεις μας στην γωνιά της γραφής...Τις καρτέλες τις πήρα από την Μαρία Δραγασιά και το Ταξίδι στην χώρα....των παιδιών


Επικεντρωθήκαμε κυρίως στις καιρικές συνθήκες που επικρατούν τον χειμώνα και αυτό γιατί θέλαμε να κάνουμε πειράματα με νερό και πάγο.Δεν είχαμε προλάβει να μιλήσουμε για τον κύκλο του νερού το φθινόπωρο γι αυτό και τώρα ήταν η κατάλληλη στιγμή για να μάθουμε πως δημιουργείται η βροχή αλλά και το χιόνι.Η κ. Λίτσα στο πρωινό ωράριο ασχολήθηκε με το θέμα και το αποτέλεσμα ήταν μια πολύ ωραία ομαδική με τον κύκλο του νερού από πλαστελίνη!

Στη συνέχεια κάναμε το πείραμα με το γκαζάκι και το νερό που βράζει για να δημιουργηθούν υδρατμοί και να κατανοήσουν τα παιδιά πως δημιουργείται η βροχή.Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να βγάλουμε φωτογραφίες αλλά την διαδικασία μπορείτε να την δείτε από περσινή ανάρτηση εδώ.

ΠΕΙΡΑΜΑ 1ο: Πως μπορούμε να δημιουργήσουμε πάγο;
Υποθέσεις:Να βάλουμε πάγο στο ψυγείο, να βάλουμε νερό στο ψυγείο, να βάλουμε νερό στην κατάψυξη
Πείραμα:Βάζουμε κουπάκια νερό στο ψυγείο και στην κατάψυξη.Περιμένουμε μια μέρα.
Συμπέρασμα:Για να φτιάξουμε πάγο βάζουμε νερό στην κατάψυξη.

ΠΕΙΡΑΜΑ 2ο: Πως μπορεί να λιώσει ο πάγος;Που λιώνει γρηγορότερα;
Υποθέσεις:Αν τον βγάλουμε έξω, αν ρίξουμε νερό από πάνω, αν το βάλουμε σε ζέστη.
Πείραμα:Βάζουμε τα κουπάκια σε 3 σημεία.Μέσα στην τάξη, έξω από την τάξη και πάνω στο καλοριφέρ.Ποιο θα λιώσει πρώτο;Καταγραφή απόψεων παιδιών.

Συμπέρασμα: Ο πάγος λιώνει γρηγορότερα με την ζέστη.

Αφού είδαμε ποιο ποτηράκι με πάγο έλιωσε πρώτο ελέγξαμε και την θερμοκρασία του νερού και το σειροθετήσαμε σε χλιαρό, κρύο ,παγωμένο....

ΠΕΙΡΑΜΑ 3ο: Πως μπορώ να χρωματίσω το νερό;
Υποθέσεις:με μαρκαδόρο, με ξυλομπογιά, με χρώμα, με χαρτί...
Πείραμα: Έδωσα στα παιδιά τα υλικά που πρότειναν και ξεκινήσαμε να πειραματιζόμαστε.








Συμπέρασμα: Το νερό βάφτηκε με τέμπερα αλλά και με γκοφρέ χαρτί.Μάλιστα αν βάλω και ξυλάκια μέσα στο νερό με το γκοφρέ χαρτί βάφονται και τα ξυλάκια!!!!

ΠΕΙΡΑΜΑ 4ο: Πως μπορώ να χρωματίσω τον πάγο;
Υποθέσεις:Βάζω χρωματιστό νερό στην κατάψυξη, τον βάφω με χρώμα, τον ζωγραφίζω.
Πείραμα:Βάλαμε το νερό που χρωματίσαμε από το προηγούμενο πείραμα στην κατάψυξη και έγινε χρωματιστός πάγος.Προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε και με τον χρωματιστό πάγο και τελικά κάτι καταφέραμε....
Από την προηγούμενη μέρα είχαμε βάλει νερό σε διάφορα μπολάκια διαφορετικού μεγέθους και είχαν παγώσει.... (Την ιδέα την πήρα από εδώ και από το Ο κήπος με τα χρώματα)
Τα ξεκαλουπώσαμε και ρίξαμε από πάνω χοντρό αλάτι....
Το αλάτι έχει την ιδιότητα να διαβρώνει τον πάγο και να δημιουργεί "ρυτίδες"
Παρατηρήσαμε πόσο λείος είναι ο πάγος όπου δεν έχει πέσει αλάτι και πόσο διαβρωμένος είναι εκεί που έπεσε....
Δεύτερο βήμα ήταν να χρωματίσουμε τον πάγο με πολύ αραιωμένη τέμπερα
Για να το καταφέρουμε χρησιμοποιήσαμε σύριγγα

 Μπροστά στα μάτια μας τα κομμάτια του πάγου μεταμορφώθηκαν σε πανέμορφα πολύχρωμα γλυπτά!!!!Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, χειροκροτούσαν και ξεφώνιζαν!!!!!
 Κι επειδή ο πάγος σιγά σιγά έλιωνε αναρωτήθηκα πως θα κρατούσαμε ανέπαφα αυτά τα γλυπτά πάγου...Η απάντηση ήταν πολύ εύκολη μετά από τόσα πειράματα:"Μα κυρία θα τα βάλουμε στην κατάψυξη και θα τα θαυμάζουμε από εκεί!!!!!"

  • Μετά τα πειράματα με τον πάγο που θεωρήθηκε "από τα καλύτερα μαθήματα που κάναμε ποτέ!!!", σειρά είχαν και οι κατασκευούλες μας με διάφορες τεχνικές....
Χιονάνθρωπος mobile....


  • Δώσαμε στα παιδιά διάφορα υλικά όπως πολύχρωμα χαρτόνια, κηρομπογιές, τέμπερα, βαμβάκι κ.λ.π και τους είπαμε να φτιάξουν μια χειμωνιάτικη εικόνα. 

 Όλα προτίμησαν το μαύρο κάνσον, την λευκή τέμπερα ή κηρομπογιά και τις μπατονέτες... και έφτιαξαν το δικό τους χειμωνιάτικο τοπίο.....


  • Χειμωνιάτικα δέντρα με τεχνική στένσιλ και τυπώματος
Φτιάξαμε ένα δεντράκι όπως το παρακάτω σε λίγο χοντρό χαρτόνι και το πλαστικοποιήσαμε.Φτιάξαμε και δύο αυτοσχέδιες σφραγίδες με τουβλάκι και σφουγγάρι σε σχήμα κυκλικό.
 Τα παιδιά με άσπρη τέμπερα ταμπονάρουν το δεντράκι πάνω σε καφέ χαρτόνι....
Το αποτέλεσμα είναι αυτό....
  • Ζώα σε χειμερία νάρκη...Ένα φύλλο εργασίας από το  sofiaadamoubooks.blogspot.gr μεταμορφώθηκε σε σπιτάκι για να κοιμηθούν τα ζωάκια....


Κυριακή 18 Ιανουαρίου 2015

ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΒΡΑΒΕΙΑΚΙ LIEBSTER

Με πολύ χαρά έλαβα ακόμη ένα βραβειάκι Liebster, αυτή την φορά από μια πολύ αξιόλογη συνάδελφο, που την θαυμάζω απεριόριστα για την καταπληκτική δουλειά της......Είναι η Ντίνα Τάλλου και το καταπληκτικό blog της Τα νήπια ταξιδεύουν από το 7ο Διθέσιο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων..


Ντίνα μου χίλια ευχαριστώ για την ιδιαίτερη τιμή που μου έκανες και ελπίζω για πολλά χρόνια ακόμη να μας δίνεις τα "φώτα σου" και να μας "προμηθεύεις" με φρέσκες και πρωτότυπες ιδέες πάντα με ευαισθησία όπως κάνεις!!!!

Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2015

ΧΡΟΝΟΣ-ΕΠΟΧΕΣ-ΜΗΝΕΣ!


Παραδοσιακά κάθε χρόνο τέτοια εποχή ανοίγουμε το θέμα με τις εποχές και τους μήνες.Και αυτό γιατί πιστεύουμε ότι τώρα τα παιδιά, μετά το πρώτο τρίμηνο που ασχολούμασταν κάθε μέρα με το ημερολόγιο της τάξης και μιλώντας για τους μήνες, είναι σε θέση να καταλάβουν έστω και λίγο την κυκλική ακολουθία των εποχών αλλά και των μηνών...
Σκοπός δεν είναι να μάθουν να λένε παπαγαλία τους μήνες ή τις εποχές αλλά να κατανοήσουν την ακολουθία των εποχών αλλά και των μηνών...
Συνήθως τους το εξηγώ σαν ιστορία.
Ο παππούς ο Χρόνος έχει 4 παιδιά, το καλοκαίρι, το φθινόπωρο, τον χειμώνα και την άνοιξη, και αυτά τα παιδιά έχουν από άλλα 3 παιδιά το καθένα δηλαδή τους 12 μήνες.Υπάρχει όμως μια σειρά στις εποχές...δεν μπορούμε από το καλοκαίρι να πάμε κατευθείαν στον Χειμώνα....δεν μπορούμε δηλαδή να κοιμηθούμε με καύσωνα και να ξυπνήσουμε τουρτουρίζοντας από το κρύο...Ανάμεσα στο καλοκαίρι και στον χειμωνα λοιπόν υπάρχει μια μεταβατική εποχή που λέγεται φθινόπωρο και ετοιμάζει την γη από την ζέστη να υποδεχθεί το κρύο.
Το ίδιο γίνεται και με την άνοιξη...Είναι η εποχούλα όπου η φύση ξυπνάει σιγά σιγά από τον βαρύ χειμώνα και τρέχει προς το καλοκαίρι.Αυτός ο τρόπος πιστεύω ότι βοηθάει πολύ τα παιδιά να κατανοήσουν την κυκλική διαδοχή των εποχών.
Βοηθοί μας είναι κατάλληλα βιβλία, παιχνίδια κατανόησης και εμπέδωσης, ψυχοκίνηση και κάποια φύλλα εργασίας....

  • Διαβάσαμε το παραμύθι "η Κυρά Καλή και οι12 μήνες" ένα παραμύθι σταθερή αξία που πάντα αρέσει στα παιδιά....
Το παραμύθι μπορείτε να το διαβάσετε στο  paramythades.org.
Ζήτησα από τα παιδιά να το ζωγραφίσουν...Να μια πολύ ωραία δουλειά του Ορέστη που τους ομαδοποίησε....


  • Έδωσα καρτέλες με τις εποχές στα παιδιά και τους έλεγα να βρούνε μια εποχή και μετά να τοποθετήσουν με την σειρά και τις άλλες...Δεν είχε σημασία πια εποχή θα διάλεγαν αρκεί να ακολουθούσαν την σωστή σειρά...Αυτό έγινε με όλες τις εποχές....
 Βάλαμε τα ονόματά τους
Τις αριθμήσαμε 

Κάναμε μια επανάληψη από τα "βήματα για την ζωή" και τις λέξεις που μάθαμε ως τώρα.
Αν τώρα έχουμε χειμώνα  τότε ποια εποχή είχαμε πριν;Ποια εποχή θα έρθει μετά;Ύστερα από την άνοιξη ποια εποχή έχουμε;Αργότερα ποια θα έρθει;
  • Επειδή έλειπαν κάποια παιδάκια και δεν μπορούσαμε να κάνουμε το ψυχοκινητικό παιχνίδι με τους μήνες και τις εποχές που κάναμε πέρυσι, βλέπε εδώ ,σκέφτηκα μέχρι να έχουμε ολομέλεια να εκμεταλλευτώ αλλιώς το υλικό μου...Ομαδοποιήσεις λοιπόν με τα καπελάκια των εποχών και τα ραβδάκια των μηνών...




  • Και τέλος οι εργασίες-κατασκευές μας για εμπέδωση.....
Ο κύκλος των εποχών

 Ο κύκλος με εποχές και μήνες

Βιβλιαράκι με τις εποχές