Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015

Η ΚΥΡΑ- ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ

Ερχόμενοι από το τριήμερο της Καθαρής Δευτέρας μιλήσαμε για το έθιμο της Κυρά- Σαρακοστής.




 Η Κυρά Σαρακοστή  είναι ένα παλιό ελληνικό έθιμο που έπαψε να τηρείται στις μέρες μας . Στην ουσία είναι ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που είχαν οι παλιοί για να μετρούν τις εβδομάδες από την Καθαρά Δευτέρα μέχρι την Κυριακή του Πάσχα. Οι εβδομάδες είναι επτά, γιαυτό και η Κυρά Σαρακοστή έχει επτά πόδια. Ένα πόδι για κάθε εβδομάδα.
Η Κυρά Σαρακοστή έχει σταυρωμένα τα χέρια της, επειδή προσεύχεται, δεν έχει στόμα γιατί δεν μιλάει και γιατί νηστεύει, δεν έχει αυτιά για να μην ακούει. Όλα αυτά γιατί η περίοδος μέχρι το Πάσχα στην ουσία σημαίνει στροφή στον εσωτερικό μας κόσμο με σκοπό την κάθαρση μέσω της νηστείας, όχι μόνο των τροφών αλλά και των κακών μας συνηθειών: δεν βλέπουμε δηλαδή, δεν ακούμε και δεν σχολιάζουμε τι κάνουν οι άλλοι, αλλά στρέφουμε την προσοχή μας στην δική μας βελτίωση.
Έπαιρναν μια κόλλα χαρτί κι σχεδίαζαν με το ψαλίδι μια γυναίκα. Η κυρά Σαρακοστή δεν έχει στόμα, γιατί νηστεύει τα χέρια της είναι σταυρωμένα γιατί προσεύχεται. Έχει 7 πόδια, τις 7 εβδομάδες της Σαρακοστής. Κάθε Σάββατο κόβουμε κι ένα πόδι. Το τελευταίο πόδι το κόβουμε το Μεγάλο Σάββατο, το βάζουμε μέσα σ’ένα ξερό σύκο ή καρύδι κι όποιος το βρει του φέρνει γούρι! (Χίος)
Στον Πόντο έπαιρναν μια πατάτα ψημένη ή ένα κρεμμύδι, έμπηγαν επάνω  7 φτερά κότας, το έδεναν από το ταβάνι και κρέμονταν όλη τη Σαρακοστή. Μια μια βδομάδα που περνάει, έβγαζαν από ένα φτερό. Λέγονταν “κουκουράς” και ήταν το φόβητρο των μικρών.”
Σε άλλα μέρη, την κυρά Σαρακοστή την έπλαθαν με ζυμάρι, γι’αυτό και μας έχει διασωθεί το τραγουδάκι

Την κυρά Σαρακοστή
που ‘ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας τη φτιάχνουν 
με αλεύρι και νερό. 

Για στολίδι τής φορούσαν
στο κεφάλι έναν σταυρό 
μα το στόμα της ξεχνούσαν 
γιατί νήστευε καιρό. 

Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά 
κόβαν ένα τη βδομάδα 
μέχρι να ‘ρθει η Πασχαλιά. 

  • Αφού μιλήσαμε για το έθιμο της Σαρακοστής κάναμε ομαδοποίηση τα νηστίσιμα και μη νηστίσιμα φαγητά χρησιμοποιώντας καρτέλες από την Τάνια Μάνεση και την Ανθή Ζήση


  • Η Σαρακοστή της τάξης μας από πέρυσι ξαναμπήκε στον τοίχο...
  • Και οι ατομικές μας Κυρά- Σαρακοστές...μία για κάθε παιδί...Τις βρήκαμε από εδώ και εδώ.





Και τέλος αφήνω το πιο καλό...μια κατασκευή από πλαστελίνη που έφτιαξαν δυο νήπιά μου.Η Αρμέλα έφτιαξε την Κυρά -Σαρακοστή με πλαστελίνη και ο Παντελής την έγραψε και μου έκαναν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη!!!!!Θαυμάστε!


ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!!!!

Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015

ΑΠΟΚΡΙΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ....

Αποκριών συνέχεια.......
Γίνεται να μην δε διαβάσουμε το παραμύθι της Ζωρζ Σαρρή " "Ο Αρλεκίνος"; Όχι βέβαια...Είναι ένα παραμύθι που αγαπούν τα παιδιά και μπορούμε να βγάλουμε τόσες δραστηριότητες από αυτό.
Αφού διαβάσαμε την ιστορία του Αρλεκίνου μιλήσαμε για τα συναισθήματα που βίωνε ο ήρωας της ιστορία συνδέοντας με κάποιο τρόπο και την ενότητα των συναισθημάτων από τα "βήματα για την ζωή"....Από την μια η χαρά και το κέφι της Αποκριάς και από την άλλη ο στεναχωρημένος Αρλεκίνος που δεν είχε στολή να βάλει....Ο αρλεκίνος είναι στεναχωρημένος, απογοητευμένος και ζηλεύει λίγο....Στο τέλος όμως όλα τα άσχημα συναισθήματα φεύγουν και στη θέση τους έρχονται η χαρά,η περηφάνια και η ευτυχία....
Η φαντασία,η δημιουργικότητα και η καλή θέληση θριαμβεύουν....
  • Είδαμε στον χάρτη της Ελλάδας σε ποιες πόλεις γίνονται αποκριάτικες εκδηλώσεις, παραδοσιακές αλλά και οι γνωστές καρναβαλικές με τα άρματα.Είδαμε φωτογραφίες από το Διαδίκτυο για τα παραδοσιακά μας καρναβάλια.Δεν θα μπορούσαμε βέβαια να αφήσουμε απ'έξω και το καρναβάλι της Βενετίας που εκεί διαδραματίζεται η ιστορία του Αρλεκίνου.Ανοίξαμε λοιπόν και ένα χάρτη της Ευρώπης και είδαμε που είναι η Ιταλία και βέβαια η Βενετία, η πόλη του Αρλεκίνου...


  • Μετά την ιστορία παίξαμε το παιχνίδι με το καπέλο του Αρλεκίνου.Τα παιδιά σε κύκλο..Όσο κρατάει η μουσική τα παιδιά με γρήγορο ρυθμό βάζουν το καπέλο στο κεφάλι τους και το δίνουν στον διπλανό τους...Όποιος φοράει το καπέλο με το σταμάτημα της μουσικής χάνει και βγαίνει από τον κύκλο....
  • Έδωσα στα παιδιά ρόμβους σε διάφορα χρώματα και σχήμα και τους ζήτησα να τους ομαδοποιήσουν πρώτα ανά χρώμα και ύστερα ανά σχήμα...

  • Ένωσε τους αρλεκίνους και τους κλόουν.Ένα άτακτο ψαλίδι τους έκοψε και πρέπει να τους φτιάξεις ξανά για να μην στεναχωριούνται....
  • Παιχνίδια κινητικά με ρόμβους.Τα παιδιά διαλέγουν τους ρόμβους που ομαδοποίησαν προηγουμένως και χορεύουν...Με το σταμάτημα της μουσικής βρίσκουν το παιδάκι που έχει ακριβώς τον ίδιο ρόμβο (μέγεθος και χρώμα) και γίνονται ζευγάρια.Το παιχνίδι έχει πολλές παραλλαγές.Περισσότερα μπορείτε να δείτε από περσινή ανάρτηση εδώ.
  • Το παιχνίδι είχε και συνέχεια....Κάθε φορά που σταματούσε η μουσική ανάλογα με το παράγγελμα, τα παιδιά τοποθετούσα τον ρόμβο τους σε διάφορα μέρη του σώματός τους και προσπαθούσαν να περπατήσουν χωρίς να τον ρίξουν.....έτσι είχαμε και την ευκαιρία να συνδέσουμε και το θέμα με το "σώμα" που το ξεκινήσαμε πριν τις Απόκριες και θα το συνεχίσουμε μετά!
  • Μάσκες και καπελάκια Αρλεκίνοι....
  • Μουσικά όργανα μαράκες. Από χαρτί και γεμισμένα με ρύζι...

  • Έτοιμοι και οι χαρταετοί μας για να τους πάρουν τα παιδιά αύριο...Ιδέα από το Internet αλλά δυστυχώς δε θυμάμαι από που...

  • Διαβάσαμε το παραμύθι "Ο καπελάς" από το Δημιουργικό εργαστήρι τεύχος 13.Έδωσε έναυσμα για παιχνίδι αλλά και ωραίες ζωγραφιές...




  • Έτοιμοι και αύριο για το αποκριάτικο πάρτι μας...Μερικά από τα παιχνίδια μας.....

  • Κι επειδή το πιο σημαντικό από όλα είναι οι ελεύθερες δημιουργίες των παιδιών να και μερικές από αυτές.Κλόουν, κομφετί και σερπαντίνες....


Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Τσικνοπέμπτη στο σχολείο μας σήμερα...Από εχθές ξεκινήσαμε να  φτιάχνουμε τις στολές μας!!Θέλαμε να είναι πρωτότυπες και ξεχωριστές!!!! 
Το θέμα? "Οι εποχές του χρόνου"!!!Ιδέα από το Pinterest....
Τα παιδιά διάλεξαν την εποχή που προτιμούσαν και στρώθηκαν στην δουλειά...Το αποτέλεσμα μας αντάμειψε!!!!Και μια σακούλα σκουπιδιών τις απογείωσε...
Μετά το πρόγραμμα είχε μουσική και χορό μαζί με το 2ο Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης!Περάσαμε μια υπέροχη μέρα!!!





 ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ!!!!!

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

ΠΛΑΝΗΤΟΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ!!!!!

Πέρυσι ασχοληθήκαμε κοντά έναν μήνα με το διάστημα και τους πλανήτες...Άρεσε τόσο πολύ το θέμα στα παιδιά που δεν μπορούσαμε να το τελειώσουμε...

  • Ξεκινήσαμε με την διαδοχή της μέρας και της νύχτας...Της αναρτήσεις μπορείτε να τις δείτε εδώ και εδώ
  • Συνεχίσαμε με τους πλανήτες, με γλωσσικά και μαθηματικά παιχνίδια αλλά και κατασκευές...Περισσότερα εδώ
  • Το σχολείο μας έγινε διαστημικός σταθμός...η οροφή στολίστηκε με πλανήτες που φτιάξαμε στο σχολείο  και κάναμε πολλές κατασκευές αλλά και πειράματα με τον μαγνητισμό.Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ και εδώ

  • Τα παιδιά έφτιαξαν καταπληκτικά πράγματα με τους γονείς τους!!!!Μπορείτε να τις δείτε εδώ



Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ Π ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Την προηγούμενη εβδομάδα τελειώσαμε το θέμα του χειμώνα...Οι τελευταίες δραστηριότητες είχαν σαν στόχο την γλώσσα καλλιέργεια αλλά και την λεπτή κινητικότητα των παιδιών...Και στα δύο τα παιδιά χρησιμοποίησαν τα χέρια τους!
  • Πολλές φορές από κάποιο θέμα που δουλεύουμε μας δίνεται η δυνατότητα να ασχοληθούμε πιο αναλυτικά  με κάποιο γράμμα.Στο νηπιαγωγείο δεν μαθαίνουμε γράμματα με την μεθοδολογία που χρησιμοποιεί το Δημοτικό.Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν πολλά γράμματα μέσα από τα πολλά ερεθίσματα που τους δίνουμε κάθε μέρα καθώς παντού υπάρχουν πίνακες αναφοράς αλλά καρτέλες με λέξεις που προκύπτουν από το θέμα που ασχολούμαστε κάθε φορά.
Έτσι και αυτές τις μέρες καθώς ασχολούμασταν με τα πειράματα από πάγο, τα πολικά ζώα κ.α.λ μας προέκυψε το γράμμα Π. Με την κ. Λίτσα γράψανε τον γλωσσοδέτη του Π κάτι το οποίο κάνουμε σε κάθε γράμμα που μαθαίνουμε πιο αναλυτικά.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς δίνουμε σε κάθε παιδί το δικό του βιβλιαράκι με τους γλωσσοδέτες.....
Κι επειδή η τάξη μας και φέτος είναι αστεράτη...το προχωρήσαμε λίγο το θέμα...Έχουμε μπει στο δεύτερο τρίμηνο και σκέφτηκα να δουλέψουμε τον συλλαβισμό πιο οργανωμένα.
Από την κα. Γιαννικοπούλου Αγγελική και την ομάδα εργασία της (Προαναγνωστικές δεξιότητες και μαθήματα με τα φωνήματα) είδα μια φοβερή γλωσσική δραστηριότητα συλλαβισμού και είπα να την δοκιμάσω στα παιδάκια μου...
Χρησιμοποίησα τα χέρια των παιδιών.Στον αντίχειρα τους έγραψα το γράμμα Π και στα άλλα δάχτυλα το Α, το Ε, το Ο και το Ι.Ύστερα τους έλεγα να ενώσουν το Π του αντίχειρα με το Α του δείχτη...Τι συλλαβή σχηματίζεται;Το ΠΑ...Το ίδιο έγινε και με τα άλλα δαχτυλάκια και έτσι σχηματίσαμε τις συλλαβές ΠΑ, ΠΕ, ΠΟ, ΠΙ.....


Αφού παίξαμε αυτό το γλωσσικό παιχνίδι προχωρήσαμε και στον σχηματισμό των λέξεων....Χώρισα τα παιδιά σε 4 ομάδες και κάθε ομάδα έπρεπε να βρει όσες πιο πολλές λέξεις μπορεί από την δική τους συλλαβή.

  • Χειμώνας σημαίνει και μάλλινα ζεστά ρούχα...Μιλώντας για το μαλλί και την όλη διαδικασία παρασκευής του, το χρησιμοποιήσαμε και βιωματικά.....Όπως και πέρυσι κάναμε έναν κύκλο κεντημένο με μαλλί....Περισσότερες πληροφορίες από περσινή ανάρτηση μπορείτε να δείτε εδώ 

Φέτος εκτός από τον κύκλο, η συνάδελφός μου κ. Λίτσα το προχώρησε λίγο παραπάνω έχοντας μια καταπληκτική ιδέα...Σχεδίασε ένα καράβι και ένα αεροπλάνο (χρησιμοποίησε σχέδια από στένσιλ) και τα παιδιά κέντησαν αυτά τα σχέδια....Ύστερα ζωγράφισαν το έργο τους...Έγιναν καταπληκτικά και οι φωτογραφίες τα αδικούν πολύ.....




Τα παιδιά τα πήγαν πολύ καλά...Δεν έχουν τελειώσει όλα ακόμη, γίνονται στις ελεύθερες δραστηριότητες γιατί θέλουν την αμέριστη προσοχή τους και την δικιά μας....